Saturday, December 13, 2014

cerita dah lama. jangan kenang.

kenangan
benda dah lama berlalu
tapi sebab aku dah jumpa
aku baca

bila kenang balik, dulu zaman kanak kanak
zaman cinta monyet yang tak berkesudahan
zaman kawan tengah ramai

macam macam,
tapi itu dulu
bukan sekarang

ingat jangan sekali toleh ke belakang
sebab benda yang dah lepas biar dia pergi
sekarang,
kau buka buku baru
cerita baru

ukirkan memori yang indah
paling terindah dalam hidup
agar
menjadi kenangan terindah.


kahwin jelah dah ada depan mata

aku tak nak ungkit
dan ini bukan ungkit
ini cuma terkenang apa yang pernah aku rasa dan alami

mungkin itu dari zaman kanak kanak.
atau senang dikatakan zaman cinta monyet

merayu rayu agar dicintai, ingi disayangi oleh insan bernama lelaki
semua pernah merasakan perasaan begitu
tapi rasa diri ini bodoh bila merayu untuk dicintai
sedangkan lelaki itu tidak suka mana pada kau

kau rasa tak apa aku rasa?
malu dan bodoh

bodohnya lah aku pernah buat macam itu
tapi itu waktu aku muda muda.
macam pernah aku kata tadi,
zaman kanak kanak -- cinta monyet

sudah lah,
cinta akan datang bila tiba masanya
sekarang fikirkan apa yang lebih penting berbanding cinta
kau masih muda,
masih banyak lagi yang kau perlu teruskan


tapi
kalau jodoh kau dah sampai
apa lagi kau tunggu?
kahwin jelah. benda dah ada depan mata

ha ha ha

masa depan aku, aku aku

tengah menonton rancangan variasi kegemaran aku--
Running Man. aku memang penggemar K-Pop
bahkan, semua tentang K-Pop boleh dikatakan aku tahu
sebut saja siapa idol group yang ada,
pasti aku dapat jawab

tapi hari ini, aku tak fokus untuk menonton running man,
jari jari ingin sekali menaip
--mungkin dah lama tak menaip
dulu selalu menaip juga, tapi tentang kisah kisah bodoh aku
--zaman cinta monyet yang memang macam monyet

kadang aku terfikir,
bagaimana masa depan aku? adakah cerah, atau gelap?
aku yang tentukan, tentukan dari sekarang
tapi sekarang pun masih tak nampak hasilnya.
--mana pergi semangat nak cerah kan masa depan?
hilang ke laut china selatan,
atau mungin lautan hindi yang sunyi sepi

sunyi dan sepi
macam tu lah diri aku.

kadang ada, kadang tiada.

 
 photo p18_zpsnhtphbmr.png